- Locatie
Raadzaal Eemsdelta (9320), locatie Delfzijl (Johan van den Kornputplein 10, Delfzijl)
- Voorzitter
- B. Visser
Agendapunten
-
1Opening en vaststellen agenda
-
2
De heer Zwarberg namens de Stichting Zuidelijke Dorpen Delfzijl inzake Bestemmingsplan Oosterhorn
Bijlagen
-
3
Raadsleden kunnen op basis van artikel 36 Reglement van orde, actuele en spoedeisende vragen stellen die in de vergadering mondeling worden beantwoord door de portefeuillehouder.
-
4
Bijlagen
-
5
De raad stelt de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken vast.
Bijlagen
-
6
Voor het industrieterrein Oosterhorn bestaan verschillende verouderde planologische regelingen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. De rechtsgeldigheid van deze regelingen is op 1 juli 2013 van rechtswege vervallen. In 2017 is er voor het laatst een bestemmingsplan voor de Oosterhorn vastgesteld. Deze is in 2019 vernietigd door de Raad van State aangezien het plan was gebaseerd op de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Na diverse pogingen in de afgelopen jaren om samen met de regionale partners een nieuw bestemmingsplan op te stellen, heeft van 21 december 2023 tot en met 31 januari 2024 het ontwerp-bestemmingsplan Oosterhorn op basis van de Wet ruimtelijke ordening ter inzage gelegen. Dit bestemmingsplan voor Oosterhorn is in samenhang met de structuurvisie Eemsmond-Delfzijl 2017 (SVED) voorbereid. Deze visie is kader stellend voor het bestemmingsplan Oosterhorn. Het doel is een breed gedragen bestemmingsplan dat een duurzame ontwikkeling van Oosterhorn faciliteert. In het bestemmingsplan worden de gebruiksdoelen van en de bouwmogelijkheden op de gronden vastgelegd. Het bestemmingsplan presenteert de maximaal haalbare ontwikkelingsmogelijkheden.
Dit voorstel heeft behoudens de kosten van eventuele beroepsprocedures geen financiële consequenties.
Gevraagd wordt:
1. Het bestemmingsplan Oosterhorn, inclusief zienswijzennota en doorgevoerde planwijzigingen, gewijzigd vast te stellen.
2. Geen grondexploitatieplan als bedoeld in artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening vast te stellen.
Het bestand "Bijlagen bij Toelichting" liggen ter inzage op het gemeentehuis (afspraak maken met de griffie via 0596-691203)
Gespreksvorm: oordeelsvormend en besluitvormend
Bijlagen
-
7
De gemeente Eemsdelta beschikt over gezoneerde industrieterreinen in Delfzijl. Om de beschikbare geluidsruimte evenwichtig te verdelen, is het noodzakelijk deze verdeling planologisch vast te leggen.
Met dit facetbestemmingsplan wordt de bestaande geluidverdeling geactualiseerd en juridisch geborgd, zodat wordt voorkomen dat één of meer bedrijven onevenredig veel geluidsruimte gebruiken.
Dit voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente.
Gevraagd wordt:
1. Het gewijzigde facetbestemmingsplan Geluidverdeling bedrijventerreinen Delfzijl met identificatienummer NL.IMRO.1979.113BP-VA01 vast te stellen.
2. De nota zienswijzen Facetbestemmingsplan Geluidverdeling vast te stellen.
3. Voor het facetbestemmingsplan Geluidverdeling bedrijventerreinen Delfzijl geen grondexploitatieplan als bedoeld in artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening vast te stellen.
Gespreksvorm: oordeelsvormend en besluitvormend
Bijlagen
-
8
In de Tweede Tussenrapportage 2025 wordt inzage gegeven in het actueel financieel perspectief van 2025. Vanaf 2025 wordt in deze rapportage ook gerapporteerd over de overhevelingen van incidentele
projectgelden van 2025 naar 2026, de zogenoemde incidentele PRJ-projecten. Financiële afwijkingen die groter zijn dan € 50.000 worden in deze rapportage toegelicht daarbij zijn in deze rapportage ook mutaties in de investeringen opgenomen. Per saldo sluit de Tweede Tussenrapportage 2025 met een voordelig saldo van € 5.887.900.
Het financiële effect van deze Tussenrapportage op het boekjaar 2026 is € 481.000 nadeel en dit wordt verwerkt in de begrotingswijziging over 2026.
Gevraagd wordt:
1. De Tweede tussenrapportage 2025 vast te stellen.
2. De in de tweede tussenrapportage 2025 genoemde investeringskredieten beschikbaar te stellen.
3. Voor de uitvoering van de in de tussenrapportage genoemde investeringen voor werkzaamheden met betrekking tot de versterkingsopgave € 4,2 miljoen beschikbaar te stellen en deze te dekken uit
het risicofonds inpassingskosten.
4. In te stemmen met de overheveling van de incidentele projectbudgetten van 2025 naar de jaren 2026 tot en met 2029, voor een totaalbedrag van € 8.149.800.
5. Instemmen met het beschikbaar stellen van het ontvangen bedrag van de Centrumgemeente Groningen van € 506.300 voor projecten en initiatieven die de instroom in Beschermd Wonen en Opvang moeten verminderen en de uitstroom moeten bevorderen.
6. In te stemmen met het in 2026 beschikbaar stellen van onderhoudsbijdragen vanuit de reserve gemeentelijke gebouwen voor de sporthallen in Wagenborgen, Woldendorp en Delfzijl van in totaal € 366.000 en een bijdrage voor onderhoud aan het raadhuis Appingedam voor een bedrag van € 88.000.
7. In te stemmen met de begrotingswijziging 24 van het boekjaar 2025 en begrotingswijziging 2 van het boekjaar 2026.
Gespreksvorm: oordeelsvormend en besluitvormend
Bijlagen
-
9
Op 23 oktober 2024 heeft de raad het budget voor Maatregel 14 uit Nij Begun vrijgegeven. Met deze maatregel wordt ingezet op het herstellen en versterken van de leefbaarheid en sociale cohesie in de dorpen en wijken in de gemeente Eemsdelta. Van het totale budget is 40% bestemd voor gebiedsoverstijgende plannen. Met dit voorstel wordt de uitwerking van dit onderdeel voorgelegd, in de vorm van de
Subsidieregeling en Beleidsregel Gebiedsoverstijgende Plannen Maatregel 14 Eemsdelta. De raad wordt gevraagd eventuele wensen en bedenkingen kenbaar te maken.
Gespreksvorm: oordeelsvormend en besluitvormend
Bijlagen
-
10
De aanhoudende problemen in de jeugdzorg, zoals een stijgende vraag en een tekort aan beschikbare zorg en personeel, hoge administratieve lasten en financiële tekorten bij gemeenten en zorgaanbieders zijn de aanleiding geweest voor de Hervormingsagenda Jeugd (hierna Hva). Met de Hva is er een breed pakket aan maatregelen gepresenteerd die erop gericht zijn om de zorg aan onze kinderen en gezinnen te verbeteren en het stelsel financieel houdbaar te maken. Om de beoogde doelen van de Hva te realiseren zijn Rijk en gemeenten aan zet. Voor een aantal onderdelen, waaronder de wetgeving, ligt de verantwoordelijkheid bij het Rijk. Voor andere onderdelen, waaronder de inrichting van stevige lokale teams met voldoende kennis, expertise en verbinding met specialistische hulp ligt de verantwoordelijkheid nadrukkelijk bij gemeenten. Eind 2023 is de Kwartiermaker Stevig Lokaal Team gestart met de opdracht om binnen de gestelde kaders van de Hva en het Richtinggevend Kader invulling te geven aan een voor de gemeente Eemsdelta passende vorm van een stevig lokaal team. Na een lang en zorgvuldig proces heeft dit medio juli jongstleden geleid tot een besluit van het college om in te stemmen met de inhoudelijke invulling van het Stevig Lokaal Team Eemsdelta (hierna SLT Eemsdelta). Met het voorliggende voorstel wordt uw raad gevraagd om de benodigde middelen beschikbaar te stellen en te bestemmen voor de kosten hiervan.
In totaal is er € 1.435.100 aan incidentele dekking nodig voor de periode 2026 tot en met 2030. Voorgesteld wordt dit bedrag ten laste van het begrotingssaldo 2026 te brengen. In de jaren 2026 en 2027 wordt er voor de jeugdzorg incidenteel extra geld van het Rijk ontvangen, zoals ook gemeld in de Kadernota 2026.
Gevraagd wordt:
1. In totaal € 1.435.100 ter beschikking te stellen voor incidentele dekking van de kosten van het Stevig Lokaal Team Eemsdelta voor de periode 2026 tot en met 2030.
2. Dit bedrag ten laste van het begrotingssaldo 2026 te brengen.
3. Instemmen met bijgaande begrotingswijziging.
Gespreksvorm: oordeelsvormend en besluitvormend
De stukken worden na de commissievergadering van 10 december 2025 toegevoegd. -
11
Voor de binnensportaccommodaties in gemeentelijk eigendom gelden nog de verschillende huurtarieven van de voormalige gemeenten Delfzijl, Appingedam en Loppersum. Dit zorgt voor ongelijkheid tussen gebruikers. Om te komen tot één uniform en transparant tariefstelsel is adviesbureau Draaijer gevraagd onderzoek te doen naar de harmonisatie van de binnensporttarieven. Het onderzoek heeft geleid tot een adviesrapport waarin 4 varianten zijn uitgewerkt voor nieuwe, geharmoniseerde tarieven. Het adviesbureau adviseert variant 1 Budgetneutraal (gelijktrekken verschillende huurtarieven).
In samenhang hiermee is, conform de wettelijke vereisten, een algemeen belangbesluit voorbereid voor de verhuur van binnensportaccommodaties. Dit voorstel betreft uitsluitend de binnensportaccommodaties. Voor de buitensportaccommodaties volgt op een later moment een afzonderlijk voorstel.
Voor een aantal verenigingen in met name Delfzijl, Stedum en t' Zandt heeft variant 1 (uit het rapport Harmonisatie huurtarieven binnensport, bijlage 1) financieel nadelige consequenties. Om deze verenigingen een zachte landing te geven is het voorstel een compensatie vast te stellen op basis van een eenmalige afkoopsom voor de periode van 4 jaar ( 1 januari 2026-31 december 2029).
De hoogte van de compensatie wordt bepaald aan de hand van het aantal uren huur en de betaalde huurtarieven van het kalenderjaar 2024.
De eenmalige compensatie voor de nadeel verenigingen van circa 35.000 euro wordt uitbetaald in Q1 2026. Voorgesteld wordt dit ten laste te brengen van de post onvoorzien. Per saldo ontvangt de gemeente hierdoor nog steeds dezelfde inkomsten met betrekking tot de binnensport.
Voorgesteld wordt:
1. De harmonisatie van de binnensporttarieven, conform variant 1 “budgetneutraal” vast te stellen.
2. Een compensatieregeling voor de nadeelverenigingen, bestaande uit een eenmalige afkoopsom van circa 35.000 euro ter compensatie voor de komende vier jaar vast te stellen en dit ten laste te brengen
van de post onvoorzien;
3. Het algemeen belang besluit voor de verhuur van binnensportaccommodaties vast te stellen;
4. De begrotingswijziging 2026-3 vast te stellen.
Gespreksvorm: oordeelsvormend en besluitvormend
De stukken worden na de commissievergadering van 10 december 2025 toegevoegd. -
12
Het armoedebeleidsplan Naar een merkbaar en meetbaar verschil is vastgesteld door de raad met een looptijd van 4 jaar, van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2026. Gezien de samenhang met het beleidsplan Brede aanpak schulddienstverlening en de in gang gezette activiteiten om de doelen uit deze beide beleidsterreinen te bereiken, wordt voorgesteld om de looptijd van beide beleidsplannen op elkaar af te stemmen.
Gevraagd wordt de looptijd van het armoedebeleidsplan Naar een merkbaar en meetbaar verschil met een periode van 2 jaar te verlengen, tot en met 31 december 2028.
Gespreksvorm: oordeelsvormend en besluitvormend
Bijlagen
-
13Hamerstukken
-
13.1
In 2017 is er in Wagenborgen een pilot 'Dorpsondersteuner' gestart. Later werd ook Woldendorp bij deze pilot betrokken. Sindsdien is de dorpsondersteuner in dienst bij Stichting Dorpsondersteuning Zuid (DOZ). Deze stichting wordt tot op heden incidenteel financieel ondersteund door de gemeente. De dorpsondersteuner stuurt de inzet van vrijwilligers aan op het gebied van informele zorg en zorgt voor een goede verbinding met zorgprofessionals als de huisarts, welzijnswerkers, en het Wmo-loket van de gemeente.
Op 11 april 2023 heeft het college besloten subsidie beschikbaar te stellen voor de dorpsondersteuner in Wagenborgen e.o. en de informele zorginitiatieven (zoals de zorg coöperaties) voor het jaar 2024 en 2025. In juli 2023 heeft de gemeenteraad hiermee ingestemd door een totaalbedrag van € 130.000 beschikbaar te stellen. Voor de dorpsondersteuner is dat een bedrag van € 45.000 per jaar en voor de informele zorginitiatieven een bedrag van € 1000 euro per jaar per initiatief (€ 20.000 voor twee jaar).
In 2025 heeft DOZ opnieuw een subsidieaanvraag ingediend voor het jaar 2026 voor een bedrag van € 61.000.
De subsidieregeling informele zorginitiatieven Eemsdelta 2024 is niet volledig besteed. Er is nog een restbedrag van iets meer dan € 10.000.
Het incidentele bedrag van € 61.000 is niet opgenomen in de begroting 2026. Dit geldt tevens voor de subsidie informele zorginitiatieven. In de jaren 2024 en 2025 zijn er in totaal 9 aanvragen geweest. Ook hiervoor wordt een bedrag geraamd van € 10.000. Totaal een bedrag van € 71.000 ten laste van het begrotingssaldo.
Gevraagd wordt:
1. Een incidenteel bedrag van € 61.000 in 2026 beschikbaar te stellen voor dorpsondersteuning.
2. De begrotingswijziging 2026-05 vast te stellen.
Gespreksvorm: besluitvormend
Bijlagen
-
13.2
De raad heeft op 27 juni 2024 het bestemmingsplan 'Veegplan Eemsdelta 2023' vastgesteld. Dit veegplan herziet alle onderliggende bestemmingsplannen op bepaalde onderdelen of vult deze aan.
Het ontwerp van het ‘TAM-omgevingsplan ED 2025’ heeft van 24 juli tot en met 3 september 2025 ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend.
Het plan is opgesteld om geconstateerde onvolkomenheden uit het ‘Veegplan Eemsdelta 2023’ te herstellen en enkele nieuwe wijzigingen door te voeren. Het betreft onder meer het corrigeren van bestemmingen en gebiedsaanduidingen op perceelsniveau, het toevoegen van aanduidingen voor gemeentelijke en karakteristieke monumenten en het aanpassen van regels ten aanzien van bouwhoogten, vergunningplichten en watergerelateerde functies. Met dit TAM-omgevingsplan wordt uitvoering gegeven aan vastgesteld beleid en worden feitelijke situaties juridisch-planologisch geborgd.
De kosten die voor het project worden gemaakt, worden binnen het reguliere budget uitgevoerd.
Gevraagd wordt het plan ‘TAM-omgevingsplan ED 2025’ (met identificatienummer NL.IMRO.1979.TAM142BP-VG01) gewijzigd vaststellen als wijziging van het omgevingsplan.
Gespreksvorm: besluitvormend
Bijlagen
-
13.3
In de 'Verordening controle financiële beheer en organisatie gemeente Eemsdelta 2025 (artikel 213 Gemeentewet)', ook wel controleverordening genoemd, zijn de kaders en randzaken voor de (opdrachtverlening voor) de jaarlijkse accountantscontrole opgenomen. Op 16 april 2025 zijn wetswijzigingen gepubliceerd waarmee de rechtmatigheidsverantwoording onderdeel is geworden van de wet en de materialiteitswijziging per 1 januari 2025 is doorgevoerd. Deze wetswijziging geeft aanleiding tot aanpassing van de 'Verordening controle financiële beheer en organisatie gemeente Eemsdelta (artikel 213 Gemeentewet)'.
Gevraagd wordt de 'Verordening controle financiële beheer en organisatie gemeente Eemsdelta 2025 (artikel 213 Gemeentewet)', ook wel controleverordening genoemd, vast te stellen.
Gespreksvorm: besluitvormend
Bijlagen
-
13.4
Op basis van het beleidsplan 'Harmonisatie grondstoffenbeleid 2023-2027’ en de Wet Milieubeheer zijn de wettelijke regels rond de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen vastgelegd in de
Afvalstoffenverordening. De huidige Afvalstoffenverordening is in 2023 gelijktijdig met het beleidsplan vastgesteld. In verband met inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 dient de
verordening te worden geactualiseerd.
Het voorgestelde besluit heeft geen financiële consequenties. De tarieven voor de afvalstoffenheffing zijn opgenomen in de Verordening afvalstoffenheffing 2026.
Gevraagd wordt de Verordening tot het wijzigen van de afvalstoffenverordening gemeente Eemsdelta 2023 vast te stellen.
Gespreksvorm: besluitvormend
Bijlagen
-
13.5
In verband met veranderingen in wet- en regelgeving, wordt gevraagd een artikel in de Wmo verordening aan te passen. De belangrijkste aanleiding om het wijzigingsvoorstel aan te bieden, is vanwege een nieuwe uitspraak van de Centrale Raad van Beroep over het informele tarief Wmo. In de verordening was opgenomen (op basis van eerdere uitspraken van de CRvB) dat deze gebaseerd moet worden op de CAO VVT (verpleging) schaal 5. Inmiddels heeft de CRvB op 30 september 2025 geoordeeld dat er toch bij het wettelijk minimumloon aangesloten kan worden. Het wettelijk minimumloon ligt lager dan de CAO VVT. Door dit in de Verordening aan te passen, kan het geldende tarief per 1 januari 2026 in het besluit Wmo worden verwerkt en is dan van toepassing op aanvragen op basis van deze verordening. Daarnaast wijzigt het jaartal van de Verordening en het inwerkingstreding artikel.
De budgetten voor de uitvoering van deze verordening, zijn opgenomen in de begroting.
Gevraagd wordt de wijzigingsverordening "Derde wijziging van de Verordening Wmo gemeente Eemsdelta 2024" vast te stellen.
Gespreksvorm: besluitvormend
Bijlagen
-
13.6
De gemeente Eemsdelta streeft ernaar het voet- en fietspad langs de primaire waterkering in het havengebied volledig in eigendom te verkrijgen. Momenteel zijn de openbare wegen en voetpaden in het buitendijkse gebied eigendom van de gemeente, met uitzondering van het voet-/fietspad langs de Damsterkade. GSP heeft aangegeven bereid te zijn dit perceel aan de gemeente te verkopen.
GSP heeft aan de gemeente Eemsdelta aangeboden om het perceel in de Eemshaven dat in eigendom is van Jobber BV terug te kopen. Jobber BV was onderdeel van Werkplein Fivelingo en is na de gemeentelijke herindeling ondergebracht bij de gemeente Eemsdelta. Het streven is om Jobber BV per 1 januari 2026 te ontbinden. Mocht dit niet lukken, dan zal dit zo spoedig mogelijk na 1 januari 2026 plaatsvinden. Het perceel heeft voor de gemeente geen strategische of functionele waarde, waardoor de gemeente bereid is tot verkoop.
Voor de aankoop van het perceel is een investeringskrediet van € 60.200 nodig. Conform de gemeentelijke Nota waardering en afschrijving wordt op grond geen afschrijving toegepast. De structurele lasten bedragen alleen rentekosten en geen afschrijvingskosten. Voor 2026 staat de interne rente op 0%.
Er zal door de gemeente een stuk grond worden verkocht aan Groningen Seaports voor een bedrag van € 280.200. Er ligt nog een boekwaarde op de grond van € 221.115. De opbrengst (verkoop minus boekwaarde) van € 59.085 zal in eerste instantie ten goede komen van Jobber bv. Jobber bv zal per 1 januari 2026 worden ontbonden en geliquideerd. Wanneer de liquidatie geheel is afgerond zal het resterend vermogen, waaronder de opbrengst van de grondverkoop, ten goede komen aan de gemeente.
Gevraagd wordt:
1. Een investeringskrediet beschikbaar te stellen van € 60.200,00 excl. BTW t.b.v. de aankoop van, perceel kadastraal bekent Delfzijl, sectie C, nummer 3793, groot 860 m².
2. Instemmen met de begrotingswijziging 2025-25.
Gespreksvorm: besluitvormend
Bijlagen
-
13.7
De Isolatieaanpak van Nij Begun is van start gegaan. De Isolatieaanpak bestaat uit een subsidie en extra hulp voor woningeigenaren bij het nemen van isolatie- en ventilatiemaatregelen in de woning. De eerste stap naar aardgasvrij wonen. In de gemeente Eemsdelta kunnen alle woningeigenaren binnen de scope 100% vergoed krijgen (tot maximaal € 40.000) voor het isoleren van hun woning tot de standaard voor woningisolatie. Dit biedt een waardevolle kans voor bewoners om hun woning te verduurzamen, wooncomfort te verbeteren en de energierekening te verlagen. De gemeente wil dat deze maatregel een goede uitvoering krijgt voor haar bewoners. Om dit optimaal te benutten is extra capaciteit nodig om uitvoering te geven aan het ondersteunen van woningeigenaren die dit nodig hebben of willen en om zowel intern als regionaal het nodige af te stemmen en onze belangen als gemeente te vertegenwoordigen.
De minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft per 1 december 2024 de regeling vastgesteld voor een specifieke uitkering ontzorgingsprogramma eigenaren isolatie en ventilatie. Voor de gemeente Eemsdelta betreft dit een totale uitkering van € 421.420 voor 2 jaar.
Gevraagd wordt:
1. In te stemmen met de uitvoering en regie op de Isolatieaanpak Nij Begun (maatregel 29) in Eemsdelta en € 421.240 beschikbaar te stellen.
2. De specifieke uitkering ontzorgingsprogramma eigenaren isolatie en ventilatie woningen van de gemeenten in de provincie Groningen en de gemeenten Aa en Hunze, Noordenveld en Tynaarlo beschikbaar te stellen.
3. De begrotingswijzigingen 2025-26 en 2026-04 vast te stellen.
Gespreksvorm: besluitvormend
Bijlagen
-
13.8
Het Regioplan vormt het uitvoeringsplan voor de gebiedsinvesteringen in Noord Nederland uit het Programma Aansluiting Wind Op Zee. Het conceptplan van 3 april 2024 vormde samen met het Bestuursakkoord van 29 mei 2024 tussen Rijk en regio de basis voor de Specifieke Uitkering van € 50 miljoen.
Het nu voorliggende definitieve regioplan betreft een update van het voornoemde conceptplan en bevat het voortschrijdend inzicht voor wat betreft de werkwijze en de projecten.
Door het definitieve regioplan te bekrachtigen zal deze gelden als bijlage van de administratieve overeenkomst die uiterlijk 31 maart 2026 getekend moet worden.
Het regioplan vormt de bijlage bij een administratieve overeenkomst die tussen het rijk en de regiopartijen moet worden getekend. De ondertekening van de administratieve overeenkomst vormt een belangrijke mijlpaal binnen het Herstel en Veerkrachtplan dat het rijk heeft ingediend bij Europa. Daarmee zijn de administratieve overeenkomst en het regioplan bepalend voor het daadwerkelijk ontvangen van de Europese middelen. De administratieve overeenkomst moet voor 31 maart 2026 worden getekend door het college en ingediend worden bij Europa.
In de vergadering van 28 mei j.l. heeft de raad besloten de ontvangen koepelsubsidie Gebiedsinvesteringen PAWOZ-Eemshaven á € 4.308.634 beschikbaar te stellen voor Spijk t.b.v. de uitvoering.
Het definitief Regioplan is inhoudelijk niet gewijzigd op de te financieren projecten waardoor het bekrachtigen geen financiële gevolgen heeft voor de uitvoering.
Gevraagd wordt:
Het definitieve Regioplan Gebiedsinvesteringen Netten op Zee – tranche 1 voor de Regio PAWOZ-Eemshaven te bekrachtigen, waarmee de beschikbare middelen voor de Europese verantwoording als volgt verdeeld worden:
a. € 350.000 Lokale voorzieningen c.q. voorzieningenniveau toekomstbestendig;
b. € 1.900.000 Impuls voor sport en recreatie (behouden en versterken);
c. € 200.000 Vergroten van de veiligheid;
d. € 400.000 Vergroten leefbaarheid in de fysieke leefomgeving;
e. € 1.000.000 Behouden en versterken van natuur en cultuur;
f. € 150.000 Versterken van de sociale cohesie
Gespreksvorm: besluitvormend
Bijlagen
-
13.9
In de Verordening fractieondersteuning gemeente Eemsdelta 2021 is geen regeling opgenomen voor de teruggave van te veel ontvangen fractiebudgetten indien een fractie niet terugkeert in de raad na de verkiezingen. In 2026 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Het is mogelijk dat fracties die nu in de gemeenteraad zitten, na de verkiezingen niet meer terugkomen in de gemeenteraad. Verder worden op dit moment de nieuwe fractiebudgetten uitgekeerd voordat de teruggave van de te veel ontvangen fractiebudgetten van het voorafgaande jaar is afgerond. Het zou efficiënter zijn om nieuwe budgetten voor nieuwe kalenderjaren direct te verrekenen met de teveel ontvangen fractiebudgetten van het voorafgaande jaar. Met het aanpassen van de verordening wordt het proces rond de verstrekking, verantwoording en teruggave van fractiebudgetten efficiënter geregeld.
Gevraagd wordt om de Verordening fractieondersteuning gemeente Eemsdelta 2025 vast te stellen.
Gespreksvorm: Besluitvormend
Bijlagen
-
14
Korte mededeling van raadsleden of portefeuillehouders over gemeenschappelijke regelingen.
De portefeuillehouder kan een mededeling doen om een toezegging af te handelen.
De voorzitter maakt een opsomming van de toezeggingen uit de huidige vergadering. -
15Sluiting