- Locatie
Raadzaal Eemsdelta (9320), locatie Delfzijl (Johan van den Kornputplein 10, Delfzijl)
- Voorzitter
- B. Visser
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening en vaststellen agenda
-
2Spreekrecht inwoners
-
3
Raadsleden kunnen op basis van artikel 36 Reglement van orde, actuele en spoedeisende vragen stellen die in de vergadering mondeling worden beantwoord door de portefeuillehouder.
Iwan Poucki (LBE) - melding mogelijke stroomuitval Enexis
-
4
Bijlagen
-
5
De raad stelt de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken vast.
Bijlagen
-
6
In de gemeenteraadsvergadering van 10 juli heeft de raad kennisgenomen van de verbeelding van het Huis van Cultuur en Bestuur. In een beperkte periode van mei tot en met september heeft het ontwerpteam, in meerdere sessies gewerkt aan de stedenbouwkundige inpassing, het bouwvolume, de architectonische uitstraling en de eerste vlekkenplannen voor de programmatische invulling van het gebouw. In werksessies met gebruikersgroepen is input opgehaald over onder andere logistiek, sfeer en synergie. Ambities en ontwerpkeuzes zijn aangescherpt. Parallel aan de ontwerpuitwerking zijn thematische werksessies gehouden over onder meer publieksstromen, duurzaamheid, identiteit, techniek en logistiek. De resultaten hiervan zijn verwerkt in het structuurontwerp en vormen samen met de ontwerpstukken de inhoudelijke basis voor het Structuurontwerp-fasedocument.
Middels dit voorstel wordt de raad gevraagd in te stemmen met het structuurontwerp en de projectdefinitiefase af te ronden. Met het vaststellen van de verbeelding, in de raad van 10 juli, is ingestemd om de voorontwerpfase te starten.
Geheimhouding investeringskostenraming: bij besluit van 23 september 2025 heeft het college onder overlegging van 'Financiële stand van zaken d.d. 22-9-2025’, geheimhouding opgelegd ten aanzien van dit document. Dit document ligt voor raadsleden ter inzage bij de griffie.
Voorgesteld wordt om:
1. Het structuurontwerp (SO) vast te stellen
2. Het fasedocument behorende bij het structuurontwerp vast te stellen
3. De Projectdefinitiefase af te ronden
4. Parallel aan het afronden van de Voorontwerpfase (VO) de Definitiefontwerpfase (DO) op te starten
Gespreksvorm: oordeelsvormend en besluitvormend
Bijlagen
-
7
De problematiek in onze gemeente is bekend, lage Sociaal-Economische Status scores, armoede, etc. Deze zien we ook terug op de scholen, met name de scholen met een hoge schoolweging. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerling populatie en hoe meer kans op onderwijsachterstanden. Een aantal kindcentra/scholen heeft een aanpak ontwikkeld om de leerlingen ondanks de problematieken toch tot goede leerresultaten te brengen. Op kindcentrum Noord (schoolweging van 37 op een schaal van 20 tot 40) gaan de kinderen in groep 8 op ongeveer gemiddeld landelijk eindtoets niveau van school. Dat is een fantastisch resultaat dat het team behaalt. Deze aanpak is ondersteund als onderdeel van NPG project Sociaal Programma Eemsdelta/Delfzijl Noord - onderdeel jeugd. Dit loopt nog door tot zomer 2025. In de gemeente staan nog vijf kindcentra/scholen met een hoge schoolweging (32 tot 39), die ook ondersteuning nodig hebben om de leerlingen goed te kunnen bedienen: De Rietpluim (waar ook de azc leerlingen in de schakelklassen zitten), kindcentrum Opwierde, kindcentrum De Farmsumerborg, De Zandplaat en de Sterre der Zee school (in kindcentrum West). In schooljaar 2024-2025 is het programma school-ondersteuning uitgebreid naar vier van deze kindcentra, uit de middelen Onderwijsachterstandenbeleid (OAB). De Farmsumerborg is pas nu toegevoegd omdat de schoolweging daar de laatste twee jaar flink is gestegen.
Het college heeft op 13 mei 2025 besloten deze zes kindcentra te ondersteunen in hun aanpak voor goede leerresultaten en emotioneel welbevinden (een voorwaarde voor leren) voor de jaren 2025 t/m 2029. Op 16 september is een iets aangepast voorstel akkoord bevonden.
In de bijgestelde begroting voor het programma schoolondersteuning, is in totaal € 823.200 per jaar nodig voor vier jaren, schooljaren 2025 –2029. Dit wordt als volgt gefinancierd:
1. € 500.000 per jaar uit de Regio Deal Eemsdelta.
2. € 173.200 per jaar uit de OAB middelen (op voorwaarde van voldoende beschikbare OAB middelen).
3. € 150.000 per jaar voor vijf jaren in 2025 t/m 2029, als aanvulling op de Regio Deal (co-financiering), te dekken uit de reserve Onderwijs.
Voorgesteld wordt om € 150.000 per jaar beschikbaar te stellen voor het Programma Schoolondersteuning voor een periode van vijf jaren (2025 t/m 2029) en deze te dekken uit de reserve Onderwijs.
Gespreksvorm: oordeelsvormend en besluitvormend
Bijlagen
-
8
Om inwoners te informeren en te inspireren over het verduurzamen en aardgasvrij maken van hun koopwoning, is een energieloket nodig dat flexibel is en aansluit bij de strategieën en uitvoeringsprogramma’s van Eemsdelta. Door subsidies die beschikbaar komen voor verduurzaming (zoals bv. maatregel 29 van Nij Begun), wordt de vraag naar informatie bij onze inwoners een stuk groter.
Burgemeester en wethouders hebben in de vergadering van 11 maart j.l. conform besloten om het project Energiehuis Eemsdelta te beëindigen, de demowoning aan de Heerestraat 17-19 in Middelstum te verkopen en een alternatief energieloket te onderzoeken. De raad is hierover geïnformeerd.
Na het verkennen van verschillende opties is een mobiel energieloket als meest geschikte keuze naar voren gekomen. Het is laagdrempelig, biedt inwoners een tastbare ervaring en maakt samenwerking met lokale ondernemers en energiecoöperaties mogelijk.
De investeringskosten van het mobiele energieloket bedragen naar verwachting € 100.000. Deze kosten kunnen volledig worden gedekt door externe middelen. Dit zijn de middelen vanuit het Nationaal Isolatie Programma (NIP).
Volgend op dit voorstel wordt er eind dit jaar een integraal voorstel gepresenteerd voor de NIP-gelden waarvan de uitvoering van het mobiele energieloket een onderdeel zal zijn (ook de onderhoudskosten zullen gedekt worden uit deze middelen).
Later dit jaar wordt er ook ingegaan op een andere invulling van de vrijgekomen middelen vanuit het NPG en Programma Aardgasvrije Wijken als gevolg van de verkoop van het Energiehuis.
Voorgesteld wordt om:
- Het mobiele energieloket te realiseren.
- De investering voor een mobiel energieloket ad € 100.000 beschikbaar te stellen en dekken uit de middelen van het Nationaal Isolatie Programma.
- In te stemmen met bijgaande begrotingswijziging 2025-19.
Gespreksvorm: oordeelsvormend en besluitvormend
Bijlagen
-
9Hamerstukken
-
9.1
Het TAM-omgevingsplan Farmsumerweg 19a Appingedam heeft van donderdag 22 mei 2025 tot en met woensdag 2 juli 2025 ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingebracht. Dit TAM-IMRO-plan is opgesteld om de voormalige bedrijfswoning van het autobedrijf (gelegen aan de Farmsumerweg 19a) af te splitsen en als zelfstandige woning te bestemmen. Hiervoor is reeds een omgevingsvergunning verleend. De wijziging wordt verwerkt via een TAM-omgevingsplan, een tijdelijk instrument om wijzigingen door te voeren zolang de gemeente nog niet volledig kan werken met de standaarden van de Omgevingswet.
Dit voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente. Leges worden geheven bij de initiatiefnemer.
Voorgesteld wordt om in de stemmen met het TAM-IMRO-plan Farmsumerweg 19a Appingedam.
Gespreksvorm: besluitvormend
Bijlagen
-
9.2
Het voorstel gaat over het grondexploitatieplan voor de Fiepko Coolmanlocatie in Spijk, ten behoeve van de realisatie van vijf woningen. Het vaststellen van dit plan is noodzakelijk voor de verlening van een omgevingsvergunning (BOPA), aangezien de ontwikkeling van de woningen niet past binnen het huidige omgevingsplan.
Het grondexploitatieplan waarborgt dat de kosten voor de aanleg van de openbare ruimte en infrastructuur op een rechtmatige manier kunnen worden verhaald op de ontwikkelaar. Het plan is het resultaat van een zorgvuldig proces, waarin de gemeente samen met dorpsbewoners en andere betrokkenen het kavelpaspoort heeft opgesteld en een ontwikkelaar heeft geselecteerd. Na vaststelling door de raad wordt het grondexploitatieplan gedurende zes weken ter inzage gelegd voor beroep bij de Raad van State. Als het plan onherroepelijk is, kan het college de omgevingsvergunning verlenen, waarmee de ontwikkeling kan doorgaan.
In de grondexploitatie is rekening gehouden met plankosten en kosten voor bouw- en woonrijp maken. De grondexploitatie sluit budgettair neutraal.
Voorgesteld wordt om:
- Kennis te nemen van het besluit van het college van B&W geheimhouding op te leggen op bijlage B - 'GREX Fiepko Coolmanlocatie - Spijk' en bijlage C - 'Toelichting GREX Fiepko Coolmanlocatie - Spijk' op grond van artikel 87 van de Gemeentewet in combinatie met artikel 5.1, tweede lid, sub b van de Wet open overheid (Woo), tot moment van beëindiging van de grondexploitatie;
- De grondexploitatie voor het plangebied Fiepko Coolmanlocatie - Spijk zoals opgenomen in bijlage B vast te stellen;
- In te stemmen met bijgaande begrotingswijziging 2025-20, zoals opgenomen in bijlage D.
Gespreksvorm: besluitvormend
Bijlagen
-
10
Korte mededeling van raadsleden of portefeuillehouders over gemeenschappelijke regelingen.
De portefeuillehouder kan een mededeling doen om een toezegging af te handelen.
De voorzitter maakt een opsomming van de toezeggingen uit de huidige vergadering. -
12Sluiting