Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raad

woensdag 11 december 2024

19:30 - 22:30
Locatie

Raadzaal Eemsdelta (9320), locatie Delfzijl (Johan van den Kornputplein 10, Delfzijl)

Voorzitter
B. Visser

Agendapunten

  1. 1
    Opening en vaststellen agenda
  2. 2

    Mevrouw Stut over Behandeling brief klachten bezorgde bewoners Badweg, Duursumerweg en Pomonaweg Loppersum.

  3. 3

    Raadsleden kunnen op basis van artikel 36 Reglement van orde, actuele en spoedeisende vragen stellen die in de vergadering mondeling worden beantwoord door de portefeuillehouder.

  4. 4

  5. 5

    De raad stelt de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken vast.


    Verzocht om agendering door de fractie van de PvdA in verband met vragen: B40. Klachten bezorgde bewoners diverse adressen in Loppersum 
    Verzocht om agendering door de fractie van EDE in verband met vragen: beantwoording van de schriftelijke vragen over de procedure toelating WMO

  6. 6

    Op 28 februari heeft de raad het college opdracht gegeven om het project Huis van Cultuur en Bestuur (HvCB) op te starten. In het te realiseren gebouw aan het Molenbergplein wordt de gemeente, het theater en de bibliotheek gehuisvest. Door het gezamenlijke gebruik van één gebouw ontstaan ruimtelijke, financiële en inhoudelijke voordelen. In het Programma van Eisen staan de ruimtelijke eisen vanuit de verschillende functies beschreven, waarbij er rekening wordt gehouden met de ambities van de hoofdgebruikers en het HvCB als geheel. In de verdere uitwerking van het ontwerp, zijn er mogelijk meerdere synergie-kansen te benutten. Dit is afhankelijk van de ontwerpoplossing die nog bepaald moet worden.


    Kanttekeningen voor het HvCB aan het Molenbergplein zijn: bereikbaarheid en nabijheid voor de inwoners; ander werkconcept (open en half open flexibele werkplekken met gedeeltelijke beschikbaarheid); het omgevingsplan/bestemmingsplan moet aangepast worden; de parkeerdruk in het centrum van Delfzijl en de aanvullende incidentele NPG bijdrage kan later pas aangevraagd worden.


    Na besluitvorming worden de vastgestelde stukken en het bouwbudget gedeeld met de geselecteerde partijen die mee doen aan de Europese aanbestedingsprocedure voor het ontwerpteam. Op basis van hun inschrijvingen wordt eind februari een architect met constructeur en installatie adviseur geselecteerd. Deze partijen gaan samen met de overige adviseurs een ontwerpteam vormen. In de periode april – juni wordt het schetsontwerp opgesteld en ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden.


    Het totale plan vereist een investering van € 76,5 miljoen inclusief BTW, waarvoor een investeringskrediet wordt gevraagd. Met bijdragen van derden van in totaal € 22,5 miljoen (NPG en inpassingskosten) is de af te schrijven investering € 54 miljoen. Naast de eerder door de gemeente Delfzijl beschikbaar gestelde investering van € 21,2 miljoen, wordt de raad gevraagd een investering beschikbaar te stellen van € 32.772.000, samen € 54 miljoen.


    Met het voorliggend voorstel wordt de gemeenteraad gevraagd om het Programma van Eisen vast te stellen en de benodigde middelen voor de resterende fases inclusief de realisatie beschikbaar te stellen.


    De raad is tijdens raadsinformatieavonden geïnformeerd over alle stukken en tijdens de commissievergadering van 27 november 2024 is het voorstel opiniërend en oordeelsvormend behandeld.


    Gespreksvorm: oordeelsvormend en besluitvormend

  7. 8

    In december 2021 heeft de raad het Integraal Veiligheidsbeleid 2022-2025 vastgesteld. Dit beleid loopt in 2025 af. Om de regietaak op lokale veiligheid goed te kunnen vervullen, is het van belang om een nieuw Integraal Veiligheidsbeleid voor de gemeente Eemsdelta op te stellen. Het Integraal Veiligheidsbeleid is een belangrijk onderwerp waar niet alleen veel politieke aandacht voor is maar waar ook veel inwoners en organisaties buiten de gemeente bij betrokken zijn. Het Integraal Veiligheidsbeleid is dan ook een maatschappelijk gevoelig onderwerp waarvoor een startnotitie participatieplan aan de raad wordt voorgelegd.


    Met de ontwikkeling en uitvoering van het Integraal Veiligheidsbeleid wil de gemeente samen met haar partners de veiligheid en leefbaarheid in de gemeente waarborgen en waar nodig bevorderen en versterken. Het opstellen van het Integraal Veiligheidsbeleid bestaat uit 7 processtappen. Elke processtap kent een specifieke uitvoering. In de startnotitie participatieplan wordt per processtap benoemd hoe deze uitgevoerd gaat worden en wie de betrokken stakeholders/doelgroepen zijn. Op deze manier is de participatie stevig verankerd.


    De raad wordt voorgesteld de Startnotitie Participatieplan Integraal Veiligheidsbeleid 2026-2029 vast te stellen.


    Gespreksvorm: oordeelsvormend en besluitvormend

  8. 9

    Het NPG begint aan de tweede helft van haar looptijd van tien jaar. Een goed moment om terug te kijken op wat is bereikt en vooruit te blikken naar de tweede helft van NPG. In het kort: we zien geen aanleiding om de koers van ons programma te verleggen. Voor de resterende periode van het NPG (2025-2029) is 41,2 miljoen euro beschikbaar vanuit het trekkingsrecht van Eemsdelta. Met de voorliggende kaderstelling leggen we de basis voor het doen van aanvragen voor projecten bij het NGP. Na instemming van de raad is de basis gelegd voor de uitwerking in concrete project- en programma-aanvragen. De toedeling en kaderstelling is voorwaardelijk in die zin dat de projecten beoordeling en goedkeuring vragen van het algemeen bestuur NPG. Als sluitstuk van het proces stelt de raad na goedkeuring van het project door het algemeen bestuur van NPG, de middelen formeel beschikbaar.


    Voor een aantal projecten is een aanvraag vanuit ons trekkingsrecht vlakbij. Deze laten we meelopen met de besluitvorming. Deze projecten (sportclustering Appingedam en het Huis voor cultuur en bestuur) zijn in afzonderlijke voorstellen uitgewerkt en worden binnenkort voor een beoordeling aan het NPG-bureau voorgelegd.


    Tot slot is er voor twee projecten uit de eerste fase van ons lokaal programma nog een formeel sluitstuk nodig. Het gaat om de projecten Koppelkansen groene zoom / upgrade ijsbaan Eelwerd en Samenkrachtig Eemsdelta. Deze projecten hebben het hele traject doorlopen en zijn inmiddels goedgekeurd door het algemeen bestuur van NPG. De vraag aan de raad is om de bijbehorende middelen beschikbaar te stellen.


    Tijdens de commissievergadering van 27 november 2024 is het voorstel opiniërend en oordeelsvormend behandeld.


    De raad wordt voorgesteld om kennis te nemen van het voorstel kaderstelling NPG: 2025-2029, in te stemmen met kaderstelling NPG: 2025-2029 en voorgestelde reservering van bedragen voor NPG-projecten in deze periode en de middelen voor de gehonoreerde projecten Koppelkansen groene zoom / upgrade ijsbaan Eelwerd (650.000 euro) en Samenkrachtig Eemsdelta (3.200.000 euro) beschikbaar stellen en de bijbehorende begrotingswijzigingen (2024 en 2025) vast te stellen.


    Gespreksvorm: oordeelsvormend en besluitvormend

  9. 10
    Hamerstukken
  10. 10.1

    De gemeente is bezig met de herontwikkeling van de voormalige locatie van de twee scholen 't Zigt en de Zaaier in Delfzijl. Samen met omwonenden en eventuele toekomstige bewoners is een proces gestart om te komen tot een nieuwe invulling van deze perspectieflocatie. Op deze perspectieflocatie ontstaat een unieke kans om nieuwe woonmilieus te ontwikkelen die een toevoeging zijn op het redelijk eenzijdige woningbestand van de stad.
    Om dit mogelijk te maken, moet de functie in het (tijdelijk) omgevingsplan worden gewijzigd van de functie 'maatschappelijk' naar 'wonen'. Doordat de Omgevingswet per 1 januari 2024 in werking is getreden, maken alle bestemmingsplannen onderdeel uit van het tijdelijke omgevingsplan. Om een wijziging te kunnen doen, is dit TAM-IMRO omgevingsplan opgesteld (TAM = tijdelijke alternatieve maatregel). Dit omdat de nieuwe software het nog niet toelaat om een wijziging door te voeren in ons omgevingsplan. Het TAM-IMRO omgevingsplan is nog een tussenvariant tussen het oude bestemmingsplan en het nieuwe omgevingsplan die we als gemeente in 2032 klaar moeten hebben (hierover wordt de raad begin 2025 in meegenomen).


    De kosten rondom het TAM-IMRO omgevingsplan worden gedekt uit het budget rondom de herontwikkeling van deze perspectieflocatie.


    Uw raad wordt voorgesteld het beeldkwaliteitsplan behorende bij het TAM-omgevingsplan en het TAM-omgevingsplan ' 't Zigt en de Zaaier' met plancode NL.IMRO.1979.TAM01OP-VG01 vast te stellen. 


    Gespreksvorm: besluitvormend

  11. 10.2

    In artikel 213 van de Gemeentewet is opgenomen dat iedere gemeente een controleverordening dient op te stellen. Deze verordening is in 2023 geactualiseerd en op 27 september 2023 door de raad vastgesteld. In het verlengde van deze controleverordening is dit controleprotocol opgesteld. In dit protocol worden een aantal zaken in hoofdlijnen geregeld ter afbakening en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole. Het geeft het kader waarbinnen de accountant de controle van de jaarrekening en het financieel beheer over het jaar zoals uitgeoefend door of namens het college uitvoert. In het normenkader is de van toepassing zijnde wet- en regelgeving opgenomen.


    Vanwege het feit dat er een vierjarige overeenkomst met onze externe accountant is afgesloten, wordt voorgesteld om het controleprotocol voor deze gehele contractperiode vast te stellen. Het normenkader dient wel jaarlijks geactualiseerd te worden vanwege wijzigende wet- en regelgeving.


    De raad wordt voorgesteld om het controleprotocol 2024-2027 en het normenkader 2024 vast te stellen.


    Gespreksvorm: besluitvormend

  12. 10.3

    Het kabinet geeft uitwerking aan de aanbevelingen van de parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen onder de titel Nij Begun: op weg naar erkenning, herstel en perspectief. Om onderlinge samenwerking tussen raden en staten ten aanzien van de implementatie van Nij Begun te bevorderen, is eerder dit jaar een gemeenschappelijke regeling opgericht. De raad wordt nu voorgesteld om deze regeling te wijzigen zodat de gemeenteraden van de Noord-Drentse gemeenten ook kunnen toetreden. Daarnaast wordt een aantal technische aanpassingen gedaan in de gemeenschappelijke regeling.


    De raad wordt voorgesteld om het eerste wijzigingsbesluit voor de gemeenschappelijke regeling ter bevordering democratische verankering raden en staten bij implementatie en uitvoering Nij Begun vast te stellen, in te stemmen met de toetreding van de raden van de gemeenten Aa en Hunze, Noordenveld en Tynaarlo tot deze gemeenschappelijke regeling en [NAAM] aan te wijzen om namens de raad als vaste plaatsvervanger deel te nemen aan het Regioberaad van deze gemeenschappelijke regeling.


    Gespreksvorm: besluitvormend

  13. 10.4

    De gemeenteraad stelt geld beschikbaar voor het uitvoeren van projecten van incidentele aard. Een aantal projecten zijn nog niet (geheel) uitgevoerd binnen het boekjaar, waardoor er nog budget over is. Deze projecten leiden tot een voordelig resultaat ten opzichte van de begroting 2024. Het is noodzakelijk om deze activiteiten in het volgende begrotingsjaar (verder) uit te voeren. Hiervoor is budgetoverheveling nodig van 2024 naar 2025 waardoor de continuïteit van de uitvoering van de projecten is gewaarborgd.


    Bij de tweede Tussenrapportage 2024 is al gemeld dat de interne renteomslag aangepast wordt naar 0%. De effecten van de renteaanpassing in 2024 zijn in de begrotingswijziging meegenomen. In de begrotingswijziging wordt ook het financiële effect van de bijdrage aan de humanitaire crisis in het Midden-Oosten verwerkt. De initiële inschatting van de ramingen 2024 van de projecten van structurele aard, die worden bekostigd vanuit externe geldstromen worden ook aangepast. Op basis van de huidige inzichten worden de ramingen bijgesteld en meegenomen in de begrotingswijziging. Dit betreft een neutrale mutatie, omdat zowel de lasten als de baten worden aangepast met hetzelfde bedrag.


    De raad wordt voorgesteld in te stemmen met het voorstel T3 budgetoverheveling 2024 naar 2025 en overige financiële mutaties 2024:


    a. De overheveling van de incidentele budgetten van 2024 naar 2025 (PRJ-projecten) voor een totaalbedrag van € 8.874.100 en een vrijval van € 414.500.
    b. Effecten aanpassing renteomslag naar 0% in 2024, per saldo een effect van € 1.400.000 nadeel.
    c. Een budget neutrale bijstelling van de budgetten van structurele projecten 2024.
    d. De financiële effecten van de gemeentelijke bijdrage aan de humanitaire crisis in het Midden-Oost van € 46.000.
    en in te stemmen met de begrotingswijziging 33 van het boekjaar 2024 en begrotingswijziging 1 van het boekjaar 2025.


    Gespreksvorm: besluitvormend

  14. 10.5

    Op het Burgemeester Welleman Sportpark, de thuisbasis van de Damster Voetbal Club (DVC) Appingedam, heeft de voetbalclub vijf sportaccommodaties in eigendom en beheer. De sportvelden en het omliggend terrein zijn volledig geprivatiseerd en worden beheerd door DVC. Deze bestaande accommodaties dienen vanuit de versterkingsopgave aardbevingsbestendig te worden gemaakt. Bovendien zijn deze accommodaties energetisch niet duurzaam. Samen met DVC Appingedam wordt gekeken naar een toekomstbestendige nieuwbouw van de clubaccommodaties. Uiteindelijk zal de projectfinanciering uit meerdere bronnen komen waaronder de versterkingskosten via Nationaal Coördinator Groningen (NCG). Vooruitlopend op het project is een voorbereidingskrediet nodig voor het opstarten van de planvoorbereiding. 


    De raad wordt voorgesteld om voorbereidingskrediet beschikbaar stellen voor de planvorming rond de sportaccommodaties van DVC Appingedam, ad € 400.000,- incl. BTW, en deze te dekken uit het budget voor de ontwikkeling Klauckelaan (reserve projecten) en de begrotingswijziging 2024 nummer 33 voorbereidingskrediet DVC vast te stellen.


    Gespreksvorm: besluitvormend

  15. 10.6

    De huidige commissies bezwaarschriften hebben de afgelopen 4 jaar geadviseerd over de te nemen beslissingen op bezwaarschriften. Voorgesteld wordt om de hieronder liggende verordeningen te actualiseren. De grootste wijziging betreft het samenvoegen van de commissie Participatiewet (Pw), Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004), Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) met de commissie Sociaal Domein. Voor het overige gaat het om het herstellen van enkele onjuistheden, het borgen van het werkproces op een juridisch correcte wijze en het indexeren van de vergoeding die de commissieleden ontvangen voor hun werkzaamheden.


    De raad wordt voorgesteld de verordeningen commissie bezwaarschriften algemene zaken Eemsdelta, commissie bezwaarschriften sociaal domein Eemsdelta en de eerste wijzigingsverordening vergoeding leden commissies bezwaarschriften gemeente Eemsdelta vast te stellen en een adviescommissie overeenkomstig de bepalingen van de voorgenoemde verordeningen in te stellen.


    Gespreksvorm: besluitvormend

  16. 10.7

    Op 1 januari 2022 is de Algemene plaatselijke verordening Eemsdelta 2022 (verder: Apv) in werking getreden. Dit voorstel betreft het vaststellen van de derde wijziging van deze Apv. Vanuit de organisatie zijn een paar gewenste wijzigingen aangevoerd. Het gaat daarbij om het toevoegen van een verbodsbepaling voor het gebruik van openbare plaatsen als slaapplaats en enkele wijzigingen van bestaande bepalingen. Daarnaast is vanuit de "Groningse aanpak" toegewerkt naar het harmoniseren en ondermijningsbestendig maken van de Apv voor alle Groninger gemeenten. In dit kader wordt voorgesteld een aantal bepalingen in de Apv te wijzigen dan wel toegevoegd. Tenslotte is vanuit de VNG een actualisatie van de model-Apv aangereikt. Het gaat om het laten vervallen van een tweetal bepalingen en enkele wijzigingen die de praktische uitvoerbaarheid verbeteren.



    De raad wordt voorgesteld de Apv voor de derde keer te wijzigen.


    Gespreksvorm: besluitvormend

  17. 10.8

    Onderzoeksbureau BMC heeft in opdracht van de rekenkamer Eemsdelta een onderzoek uitgevoerd naar personele knelpunten in de gemeente Eemsdelta. De rekenkamer biedt hierbij het rapport aan de raad aan. Het rapport is voorgelegd aan het college van burgemeester en wethouders voor bestuurlijk wederhoor. De reactie van het college op het rapport is bijgevoegd. De conclusies en aanbevelingen die op basis van het onderzoek zijn geformuleerd worden aan de raad voorgelegd.


    De conclusies in het kort: er zijn personele knelpunten, maar de effecten daarvan op de uitvoering van taken zijn vooralsnog beperkt mede door externe inhuur; het blijven binden en boeien van medewerkers is een belangrijk speerpunt; de gemeente investeert in het aantrekken van nieuwe medewerkers en de vier andere bestudeerde gemeenten ervaren vergelijkbare personele knelpunten.


    De aanbevelingen in het kort: prioriteer in hoge ambities en breng de ambtelijke belasting per voorstel in beeld; zorg voor keuzevrijheid en benadruk het eigen initiatief van medewerkers ten aanzien van opleiding en ontwikkeling; definieer en benadruk de eigenheid van de gemeente; investeer niet alleen in de werving van medewerkers maar ook in het behoud van medewerkers; breid de samenwerking met andere gemeenten uit; laat vacatureteksten en sollicitatieprocedures aansluiten bij de beoogde doelgroepen; intensiveer de samenwerking met onderwijsinstellingen; vergroot de zichtbaarheid en bekendheid van de gemeente en borg de kennis die wordt opgebouwd door middel van externe inhuur.


    Uw raad wordt voorgesteld:
    - de aanbevelingen uit het rekenkamerrapport Personele Knelpunten over te nemen;
    - voor de zomer 2025 per aanbeveling een terugkoppeling te geven aan de raad over de wijze waarop het college invulling heeft gegeven aan de afzonderlijke aanbevelingen en 
    - in het format raadsvoorstel een extra kopje op te nemen "personele capaciteit".


    Gespreksvorm: besluitvormend

  18. 11

    Korte mededeling over recent gehouden AB of DB vergadering

  19. 12
    Sluiting